یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیردکه سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد. چرخههای آموزشی باید به گونهای تنظیم شوند که تمامی جوانان و کودکانی را که از نظر رشد فیزیکی و مغزی در یک حد هستند، پوشش دهند.
با بررسی ساختار آموزش مدارس و دانشگاهها در کشورهای توسعهیافته میتوان سه شکل سازماندهی شدة غالب در آموزش مدرسهای و سه مرحله آموزش دانشگاهی را تشخیص داد.
درزبان لهستانی این مراحل عبارتند از:
▪ ابتدایی،راهنمایی(gymnasium)و دبیرستان در بخش مدرسه.
▪ لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در سطح دانشگاه.
در لهستان سیستم پیشنهاد شده براساس این تقسیمبندی شکل گرفته است. قبل از ورود به مدرسه یک دوره آمادگی پیش دبستانی یک ساله (کلاس صفر(zero-class)برای کودکان گذاشته میشود که شاید درآینده به چرخه اجباری انتقال یابد و یا ممکن است به ساختار ابتدایی وارد شود. بههرحال در حال حاضر پیشنهاد شده است که این ساختار پیش دبستانی همینطور باقی بماند آموزش ابتدایی شش سال است و برای دانشآموزان سنین هفت الی دوازده سال برگزار میشود. در این دوره رشد کودکی رخ میدهد. دراین دوره هدف و تأکید اصلی انتقال مهارتهای پایهای به کودکان و بزرگ کردن آنها در عین ارتباط تنگاتنگ با والدینشان است.
در طول این دوره برنامة آموزشی بصورت بخشهای آموزشی منسجم ارائه میشود نه به صورت واحدهای جداگانه با توجه به کارهایی که در این دوره صورت میگیرد، دبستان باید تا، حد امکان در نزدیکی منزل دانشآموزان واقع شده باشد و والدین باید درکارهای مدرسه نقش تصمیمگیری فعال داشته باشند. در پایان چرخة آموزش ابتدایی، یک آزمون بخش مهارت برگزار میشود از طریق این آزمون میزان اطلاعات و دستاوردهای دانشآموزان برای معلمان و والدین مشخص میشود و نقصهایی که باید برطرف شوند نیز آشکار میشود. این آزمون در گزینش دانشآموز برای مدارس بعدیاش تأثیری ندارد.
دورة راهنمایی یک دوره مدرسه اجباری عمومی است که سه سال به طول میانجامد و برای نوجوانان بین سیزده تا شانزده سال طراحی شده است. دراین دورة آموزش بصورت واحدی صورت میگیرد و واحدهابسیار متنوع اما حاوی مطالب پایهای هستند.یکی از اهداف این دوره تشخیص تواناییها و علایق دانشآموزان است. بعد از پایان این چرخة آموزشی دانشآموز باید بتواند تا حدی مسیرآموزشی آینده خویش را مشخص کند. آزمون سنجش مهارتی که درپایان دوره برگزار میشود نیز چنین هدفی را دنبال و دانایی و مهار دانشآموزان برای ورود به دبیرستان را ارزیابی میکند. در این مرحله نوجوانان شانزده ساله باید بتوانند انتخاب اولیه خود را در مورد مسیرتحصیلی آینده خویش انجام دهند.
دبیرستان یک دورة سه سالة آموزشی است که در پایان آن آزمون بلوغ(maturati)نهایی برگزار میشود. دبیرستانها نه تنها از نوع کلاسیکی ریاضیات و علوم انسانی هستند، بلکه انواع اقتصادی و تکنیکی نیز دیده میشود و بدین ترتیب به دانشآموزان جهتگیری حرفهای مناسب را ارائه میدهند. در سیستم جدید پیشنهاد شده مدارس تکنیکی (فنی( موجود با دبیرستانهای ویژه (تخصصی) جایگزین شوند. در تمامی دبیرستانها ااماً یکسری واحدها د رسطح پیشرفته ارائه میشود.
منبع:
aftabir.com
آموزشی ,میشود ,دوره ,آموزش ,یک ,دانشآموزان ,این دوره ,در این ,پیشنهاد شده ,آموزشی باید ,این آزمون ,تمامی مسیرهای آموزشی ,باید تمامی مسیرهای
درباره این سایت